Sedan polisutbildningen i Borås startade i början av 2019 har hundratals polisstudenter fått sin riskutbildning hos oss på Stora Holm Trafikövningsplats. I september var det äntligen dags att välkomna terminens första kull.
I vanliga fall är det distansstudier på hemmaplan som gäller, men just idag hänger David Höglund Velasquez upp och ner i en bil. Han är en av de 144 polisstudenter som under hösten genomgår en riskutbildning på Stora Holm, och nu ska han försöka ta sig ur voltbilen i den stora lektionssalen på Stora Holm.
– Det var inte så lätt som jag trodde. Man kände trycket mot kroppen och det gjorde ont där bältet satt, det var verkligen ingen ”piece of cake”.
Vanligt med voltolyckor inom poliskåren
Polisutbildningen vid Högskolan i Borås, där David Höglund Velasquez går andra terminen, riskutbildar alla sina studenter på Stora Holm Trafikövningsplats. Just momentet med voltbilen blev obligatoriskt inom Polisen efter en dödsolycka i norra Sverige för ett antal år sedan, där en polis i tjänst omkom efter att ha voltat ner i en sjö i samband med en biljakt.
– Det är komplicerat att ta sig ur en bil som hamnat på taket, och har man ingen aning om hur man gör är det lätt att skadorna blir allvarliga, säger Johnny Ask, lärare på polisutbildningen.
Han tillägger att det inträffat en hel del voltolyckor med polisbilar de senaste åren, och att det därför är av största vikt att studenterna får rätt utbildning.
– Det är inte självklart hur man får loss ett bälte när man hänger upp och ner så det ger mycket mervärde om man har provat det förut, säger Johnny Ask.
Utbildning ger säkra utryckningsförare
Voltbilen är en uppskattad del av utbildningen, men innan studenterna får klättra in i bilen behöver de gå igenom riskteori. Stora Holms instruktör Ola Mattsson visar bilder på olyckor och låter studenterna gissa hastigheten – ett förvånat sus går genom rummet när den låga siffran avslöjas.
– Det är många moment som är viktiga för polisen ur ett säkerhetsperspektiv: förutom voltbilen går vi även igenom viltolyckor och polisens säkerhet vid trafikolyckor där trafikanter kommer farande i höga hastigheter. Även lastsäkring är ett viktigt moment, och då framförallt när de har att göra med misstänkta gärningsmän som grips eller omhändertas, hur de placeras i bilen, hur polisen själv ska röra sig och liknande, säger Ola Mattsson.
Poliser rör sig ofta ute i trafiken och enligt Ola Mattsson behövs riskutbildningen för att de ska bli säkra utryckningsförare som är medvetna om riskerna i trafiken.
– Som utryckningsförare kan det vara bra att få ner farten riktigt snabbt. Det får de lära sig på vår halkbana där de utöver ren halkkörning och undanmanövrering även får träna på torrbromsning i höga hastigheter.
Stora Holm ett självklart val
Stora Holms samarbete med Polisen sträcker sig långt tillbaka och Polisen har förlagt flera av sina bilkörningsutbildningar hit. Så när det blev dags för polisutbildningen att hitta en Trafikövningsbana var Stora Holm ett självklart val.
– Stora Holm har konceptet vi behöver, här finns allt på ett ställe och studenterna får öva på att köra motorväg hit vilket också är en del i grundutbildningen, säger Johnny Ask.
I lektionssalen väntar David Höglund Velasquez in sina klasskompisar, som alla snart lyckats spänna upp bältet och klättrat ut genom fönstret på voltbilen. Som polis är de mentala förberedelserna viktiga, menar David, men han är glad över att också ha fått testa momenten praktiskt innan det blir skarpt läge.
– Det är helt fantastiskt att det finns en anläggning där man kan prova på kritiska situationer i en trygg miljö.