Skip to main content

Som en del i årets jubileumsfirande har Stora Holm tagit fram en jubileumsskrift i reportageform om 50 år av trafiksäkerhetsarbete. Detta är delar ur ett reportage från skriften. Text av Kenny Genborg.

Krocksläden, bilen som kan vändas upp och ner så att föraren och passageraren blir hängande i sina bälten – och den krockade bilen från den otäcka singelolyckan på R40 som filmades av polisen. Det är tre mycket konkreta läromedel i Stora Holms trafikundervisning. Alla tre gör stort intryck, och har gjort det under tre decennier.

De tillkom redan på Kent Folkessons tid som chef för verksamheten på banan. Han var Stora Holms först anställda trafiklärare och blev kvar där under 25 år. 1 oktober 1974 körde han som nyanställd av Göteborgs Trafiksäkerhetsförening (GTF) in på banan för första gången. 16 dagar före den stora invigningen.

Våren 2024 har han fyllt 86 men ser fortfarande med stolthet tillbaka på ett långt yrkesliv i trafiksäkerhetens tjänst.

/…/

GT, 9 november 1991

Men en av de viktigaste förändringarna under dessa år var att Stora Holm gick in i ett projekt för att utveckla metoder som inte bara gick ut på att göra eleverna skickligare på att manövrera bilen.

– Vi ville även påverka deras attityder och insikter om säkerhet, och man kan säga att vi använde lite skrämseltaktik, säger Kent Folkesson.

– Tillsammans med trafiksäkerhetsföreningen i Örebro utvecklade vi konceptet med en insiktshall. Med krocksläden, vältbilen, den krockskadade bilen och filmen från olyckan.

/…/

Det gjordes flera försök med olika beläggning på halkbanan, och det var svårt att träffa rätt.

– Första försöket var en fin beläggning med små havsslipade stenar importerade från England, som skulle göra asfalten hal. Men de släppte efter ett par månaders användning och blev till grus.

– Sedan testade vi en tjärprodukt och det blev halt. Men när farten blev lägre högg asfalten tag och det blev tvärstopp i stället. På andra banor användes olja, i princip. Det blev halt, men också väldigt kladdigt och smutsigt. Med en epoxy-beläggning blev det mycket bättre, berättar Kent Folkesson.

Numera används en mer slitstark beläggning baserad på plastmaterialet Polyuretan.

Kent Folkesson, Stora Holms första trafiklärare, utbildningschef, platschef.