Bussar, lastbilar och större fordon är en vanlig syn på Stora Holms halkbanor. Men hur är det egentligen att manövrera ett riktigt stort fordon? Vi tog rygg på två olika utbildningar för att höra efter.
– Det var jätteroligt och väldigt spännande, säger Fatiha Zoulef efter att ha bromsat in hårt under bussförarutbildningen på Stora Holms halkbana. Hon är elev på Yrkesakademins utbildning för tunga fordon där en riskutbildning på Stora Holm ingår. Fatiha har kört bil i tio år, men buss är något helt annat berättar hon.
– Det är jättestor skillnad, det här är riktigt tungt. När jag har kört bil har det hänt att jag behövt bromsa hårt, men aldrig såhär hårt.
Försvarets förare utbildas en gång om året
Till skillnad från Fatiha har Christoffer Granwe varit på Stora Holm många gånger förr. Han är ställföreträdande plutonchef på Försvarsmakten i Göteborg, och tar med sina anställda till Stora Holm en gång om året för att bland annat köra halka med försvarets lastbilar.
– I och med att det kommer ny personal så är det jätteviktigt att vi ökar vår kunskap om att framföra fordon på halt underlag. Vi vill inte skapa några olyckor, riskera att våra fordon går sönder eller att vi skadar någon annan, säger han.
Krävs mycket träning för att anpassa hastigheten
På Stora Holm Trafikövningsplats jobbar flera instruktörer med lång erfarenhet av tunga fordon och en av dem är Michael Folkesson. Han tycker att en lärdom är särskilt viktig att ta med sig, nämligen att hastighetsanpassningen för ett tungt fordon i många situationer är helt annorlunda jämfört med personbil.
– Rörelseenergin i det tunga fordonet gör att föraren lätt kommer för fort mot svängar och andra situationer där låg fart är viktigt. Det krävs ofta mycket träning för att anpassa körningen.
Svårt att manövrera när det är halt
Enligt Michael Folkesson är det framförallt vid halt väglag som tunga fordon är extra svåra att kontrollera.
– Den erfarenhet som en förare av personbil tillskansat sig på halka är inte tillämpbar på ett tungt fordon. Detta gör att nya lastbils- och bussförare lätt gör misstag med svåra konsekvenser vid körning på t.ex. ishalka.
Dessutom, fortsätter Michael Folkesson, är lastbils- och bussförare ofta ute och kör på obekväma tider.
– Bussföraren kanske börjar passet kl: 04.30 då snöröjningen ännu inte är gjord. Yrkesförare exponeras i många fall för dåligt väglag som de flesta av oss andra kan undvika.
Viktigt med fortbildning för förare
Michael Folkesson tillägger att det fortfarande välts för många lastbilar trots att föraren har körkort, och att det därför är viktigt att fortsätta utvecklas som buss- eller lastbilsförare. För Christoffer Granwe på Försvarsmakten är det en självklarhet att fortbilda sina anställda.
– Det handlar om sin egen och andras säkerhet och då borde man kunna lägga den dagen eller de timmarna för att se till att personalen har de bästa möjliga förutsättningar för att köra i trafiken, säger Christoffer Granwe.