Skip to main content

Som en del i årets jubileumsfirande har Stora Holm tagit fram en jubileumsskrift i reportageform om 50 år av trafiksäkerhetsarbete. Detta är ett reportage från skriften. Text av Kenny Genborg.

Pehr G Gyllenhammar kunde inte komma. På grund av utlandsresa, meddelade Volvochefen i ett vänligt formulerat och personligt signerat brev.

Den blivande partiledaren för M, Ulf Adelsohn, då trafikborgarråd i Stockholms kommun, tackade för inbjudan från Göteborgs Trafiksäkerhetsförening men var förhindrad att komma på grund av ett möte i huvudstadens gatunämnd.

Men Sveriges på den tiden mest välkända radioröst tackade inte nej. Om CeGe Hammarlund använde sin karaktäristiska hälsningsfras ”Hejsan, hejsan” i invigningsminglet framgår inte av den skriftliga dokumentationen från invigningen av Stora Holm 17 oktober 1974. Sveriges Bilradio hade lagts ner året före, efter sjutton år av underhållande musik och goda tips om trafiksäkerhet och bilkörning. Den välkända svängiga signaturen med den brummande startmotorn hade tystnat.

Men CeGe skrev ett tackkort ett par veckor senare och förklarade hur tacksam han var för den intressanta visningen, och för den goda lunchen efteråt.

Och Kapten Bölja var förstås där. Han kallades så, av göteborgarna, på grund av sin bakgrund som sjöofficer. Skåningen och folkpartisten Hans Hansson var en stor profil i Göteborgs lokalpolitik och ordförande i stadsfullmäktige vid tiden för Stora Holms invigning. I gästboken har Hans Hansson skrivit sitt namn allra överst på första sidan.

Under Hansson har en annan från den tiden välkänd politiker skrivit sin autograf. Socialdemokraten Valter Åman var bland annat ordförande i 1966 års grundlagsberedning, och ledde utredningen om lagarna om anställningstrygghet, populärt kallade Åmanlagarna. Den mest kända är lagen om anställningsskydd LAS. Han kom till Stora Holms invigning i sin roll som styrelseordförande i trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Tredje autografen i gästboken har Hans Blenner skrivit. Han var PR-chef för den snabbt växande svenska biltillverkaren Volvo Personvagnar. Blenner visste en hel del om produktplaceringar, innan detta blev en av de första lektionerna i alla blivande marknadsförares grundkurs. 1966 hade han, med säkert stor belåtenhet, räknat hem en stor mängd pressklipp efter att ha lämnat över nycklarna till dåvarande kronprinsen Carl-Gustafs första egna bil.

Det var en Volvo P1800, ritad av en ung Pelle Petterson, utvecklad och byggd i Torslanda, och med all sannolikhet testkörd på Stora Holm. Bilen lanserades 1961.

Breven, gästboken och andra dokument visar ett stort nationellt intresse för etableringen av Stora Holm.

Trafiksäkerhet var en svensk paradgren. Etableringen på Hisingen i Göteborg var en riksnyhet.

Det var till och med en så stor nyhet att Stockholm verkade ha skakat till en aning, och känt sin position hotad. I varje fall om man får tro brevet från Gustav Söderberg vid Transportarbetareförbundets avd 5.

Han tackade hjärtligt för inbjudan, men anmälde förhinder, och gratulerade Göteborg ”för att vara lyckligare lottade än vad vi är i Stockholm”. ”Det är ju med vemod i hjärtat…”, skrev Söderberg i hjärtlig ton, ”… som man nödgas konstatera att vi i Stockholm inte alltid får vara först, störst, bäst och värst. Frågan är om vi ens är vackrast, men det kan vi väl få tro en tid till”.

 

Den 20 september 2024 lanseras jubileumsskriften här på vår webbplats.